مدیریت دسته بندی‌ها

طب سنتی

آیا واقعا غذایی وجود دارد كه با تقویت حافظه ما سبب افزایش هوشیاری، قدرت تمركز و یادگیری شود؟ چرا می گویند گوشت قرمز برای حافظه مفیدا ست؟ درست است كه با گرسنه شدن قدرت تمركز و حافظ همان كم می شود؟ آیا افراد چاق به دلیل دریافت مواد غذایی وا نرژی بیشتر نسبت به افراد لاغر حافظه بهتری دارند؟ كدام غذاها سبب تضعیف و كدام یك باعث تقویت حافظه می شود؟

 لازم ا ست بدانید تغذیه مناسب می تواند روی حافظه تاثیر مطلوب گذارد وا ین تاثیر در زمانی كه جنین در رحم مادر است با توجه به خورد و خوراك مناسب زن باردار بخصوص در سه ماهه اول و تا زمانی كه مغز كودك در حال رشد و تكامل است می تواند در ا فزایش هوش و ارتقا حافظه از هر زمان دیگری عملكرد بهتری داشته باشد. البته ما می توانیم در تمام سنین حافظه كوتاه یا بلند مدت خود را با كمك مواد غذایی سالم تقویت كنیم، اما تاثیرا ین تقویت خارق العاده نخواهد بود؛ یعنی نباید انتظار داشته باشیم كه با وارد كردن یك یا دو غذای تقویت كننده ذهن در برنامه غذایی مان فیلسوف یا دانشمند شویم.

 * غذاهای تقویت كننده حافظه كدام است؟

 بیشترین پرسشی كه خانواده ها می پرسند ا ین ا ست كه خود یا فرزندانمان چه غذاهایی را بخوریم كه قدرت حافظه و یادگیری مان افزایش یابد؟  ماهی ها بخصوص انواع پرچرب آن مثل ا نواع ماهی های آزاد، سالمون، ساردین، میگو، قزل آلا، كیلكا، خال مخالی و روغن های زیتون، كانولا و كتان به دلیل داشتن چربی امگا 3، از سوی متخصصان توصیه می شود.

میوه ها و سبزیهایی همچون مركبات بویژه گریپ فروت، سیب، آلو، انگور، انجیر، خرما، توت فرنگی، انار، گوجه فرنگی، كلم بروكلی، هویج، سویا وا نواع مغزها بویژه بادام، گردو و كنجد به دلیل بهبود بخشیدن به عملكرد سلول های عصبی مغز، جوانه گندم، برنج قهوه ای، جوی دوسر، عدس، تخمه آفتابگردان و لبنیات پروبیوتیك چون سرشار از ویتامین های گروه B هستند و همچنین استشمام  رایحه دل انگیز لیموترش نیز با افزایش سطح هوشیاری، موجب تسریع در تصمیم گیری و تقویت تمركز می شود.

 * مصرف گوشت قرمز هم توصیه میشود

 انواع گوشت قرمز همچون گوشت گوساله كم چرب، گوشت شترمرغ، گوشت شتر و گوشت بوقلمون، تخم مرغ، تخم بلدرچین و دل و جگر به دلیل داشتن آهن زیاد در افرادی كه دچار كم خونی ناشی از فقر آهن هستند موجب بهبود تمركز و افزایش قدرت یادگیری می شود.  لازم است بدانید اگر میزان آهن خون كم باشد، اكسیژن به اندازه كافی به سلولهای مغز نمی رسد و همین موضوع باعث می شود كه فرد دچار كم حافظگی شود.

 بهتر است خانم ها در دوران عادت ماهانه برای پیشگیری از كاهش تمركز با نظر پزشك از مكمل های آهن و اسیدفولیك استفاده كنند؛ علاوه بر گوشت، در آلو، حبوبات، سویا، تخمه كدو و فرآورده های دریایی نیز آهن وجود دارد، اما در مقایسه، آهن گوشت قرمز از نظر میزان و قدرت جذب عملكرد بهتری دارد.

خوب است بدانید افرادی كه دچار اختلالات غده تیروئید هستند باید همزمان با مصرف دارو از ماهی و نمك های یددار استفاده كنند. زیرا كمبود ید میتواند از قدرت تمركز و حافظه بكاهد و زمینه بروز افسردگی را مهیا سازد.  برای نفع بردن از ید نمك،ا ین چاشنی را سر سفره یا در اواخر پخت به غذا بیفزایید.

* گرسنه ها كم حافظه می شوند؟

مغز ما انرژی اصلی خود را از سوزاندن كربوهیدرات و تبدیل آن به قند گلوكز تامین میكند.در نتیجه اگر ما بموقع سه وعده اصلی غذایی مان را نخوریم و درا ین وعده ها به اندازه كافی نشاسته از طریق برنج، سیب زمینی و نان دریافت نكنیم، قند خون پایین آمده و فرد بی حوصله می شود و تمركز و قدرت یادگیری اش به حداقل می رسد.

 البته به یاد داشته باشید مصرف قندهای ساده در قالب انواع شیرینی همچون شكلات، آب نبات، تافی، نقل، پولكی و شیرینی های خشك و تر با افزایش ناگهانی قند خون موجب تسریع ترشح انسولین شده و در اثر افت قند، فرد را دچار آشفتگی، عدم تمركز و اختلال در حافظه می كند.  بهترین وعده ای كه قدرت حافظه را بالا می برد خوردن صبحانه ای كامل است كه می تواند عملكرد مغز را در طول روز افزایش دهد. البته بیشتر متخصصان علوم غذایی بر این باورند كه حذف وعده شام می تواند در كاركرد مغز اختلال ایجاد كند و معمولا این ا ختلال موجب پایین آمدن تمركز در افرادی می شود كه رژیم غذایی دارند و سرخود وعده شام را حذف كرده ند.

 * چه غذاهایی ما را كم حافظه می كند؟

 عادات غذایی نادرست همچون مصرف توامان غذاهای آهن دار یا قرص آهن با لبنیات، چای، قهوه و بخصوص نوشابه های سیاه حاوی "کولا" كه متاسفانه این روزها در سفره ما ایرانی ها بسیار دیده می شود و هیچ گاه به این نكته توجه نشده است كه، این نوشیدنی به دلیل كافئین زیاد، حتی بیش از چای و قهوه، از جذب آهن و روی غذاهای گوشتی كه تقویت كننده حافظه است میكاهد. خوب است بدانید كولا نام درختی است كه از پودر دانه های آن درنوشابه های غیرالكلی ا تفاده می شود.این پودر رنگ قرمز قهوه ای دارد و نوشابه را رنگی می كند. البته پایه اصلی رنگ نوشابه های سیاه ا ز كارامل (قند سوخته) است. 

كولا حاوی كافئین، تئوبرومین و درصدی تانن است و عملكردی شبیه به چای و قهوه دارد. غذاهای دیگری كه می تواند بر حافظه ما تاثیر نامطلوب بگذارد، غذاهای كنسروی، انواع سوسیس، كالباس، ناگتها، غذاهای پرچرب، سرخ شده و فرآورده های دودی و نمك سود هستند كه بیشتر از همه بر رشد مغز جنین و هوش كودكان تاثیر منفی دارد. تحقیقات نشان داده است، افرادی كه به طور منظم از غذاهای ناسالم و غیر مغذی استفاده می كنند دچار زوال مغز و كمبود قدرت حافظه می شوند. بد نیست بدانید كم خوری كه موجب لاغری مفرط و نرسیدن مواد مغذی به بدن می شود و چاقی و ا ضافه وزن كه درا ثر دریافت بیش از حد مواد پركالری موجب اختلال در جذب می شود می تواند هر دو برای حافظه مضر باشد.

میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


نظرات کاربران
اضافه کردن نظرات
bahar parto
۱۳۹۵/۰۳/۲۰
بسیار عالی بود.لطفا درباره اثر گوارش بر تمرکز و کارکرد ذهن و وضعیت اعصاب، بیشتر مطلب بنویسید.به خصوص درباره رابطه مشکلات گوارشی مانند نفخ و بیماری روده تحریک پذیر با مشکلات ذهن و حافظه و اعصاب بیشتر توضیح دهید.درضمن آموزش آشپزی مطابق اصول طب سنتی را هم در سایت قرار دهید
بابت اهمیتی که به طب سنتی یا بهتر است بگویم طب اهل بیت -صلوات الله علیهم اجمعین -می دهید بسیار سپاسگذارم .این طب بسیار با برکت و تاثیر گذار است. موفق باشید

نمایش 1 نتیجه.