مقالات علمی

« بازگشت

روده تحریک پذیر و غذاها

آیا می دانستید سندرم روده تحريک پذير يک بيماري نيست ، بلکه يک سندرم (يک سري علائم وعوارض) شايع است که می توان با تغییر در سبک زندگی از پیشرفت آن جلوگیری کرد                         ***                         آیا می دانستید رژیم های غذایی نادرست و استرس از عوامل تشدید سندرم روده تحریک پذیر هستند                         ***                         آیا می دانستید استرس و اضطراب می‌توانند علائم روده تحریک پذیر مانند یبوست ، اسهال ، درد شکمی و نفخ را بدتر کنند                         ***                         آیا می دانستید سندرم روده تحریک-پذیر در 50 درصد از افراد قبل از سن 35 سالگی شروع می شود                         ***                         بانوان گرامی! آیا می دانستید تعداد مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر دو برابر تعداد مبتلایان مرد است                         ***                         آیا می دانستید برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها ، بویژه پس از یک دوره مصرف طولانی و داروهای ضد افسردگی علائم روده تحریک پذیر را افزایش می دهند                         ***                         آیا می دانستید خوردن حین رانندگی یا کار کردن عامل ایجاد روده تحریک پذیر در ما است                         ***                         آیا می دانستید تند غذا خوردن باعث می شود به سندرم روده تحریک-پذیر مبتلا شویم                         ***                         آیا می دانستید نداشتن فعالیت روزانه یکی از عوامل ایجاد روده تحریک پذیر است                         ***                         علائم اولیة سندرم روده تحریک‌پذیر ، درد یا احساس ناراحتی در ناحیه شکم همراه با اسهال و یبوست‌های مکرر و نیز تغییر در عادات روده‌ای می‌باشد                         ***                         عوامل افزایش علائم سندرم روده تحریک پذیر ، مصرف بیش از اندازه ملین ها و مسهل ها ، مصرف تنباکو و کافئین ، خوردن غذاهای سفت ، نوشیدن زیاد چای و قهوه ، اختلالات روحی و روانی ، خواب نامنظم و عدم مصرف مایعات کافی می‌باشد                         ***                         برای کاهش علائم روده تحریک پذیر بهتر است به جای سه وعده غذای پرحجم ، 5 یا 6 وعده غذای کوچک اما با فواصل زمانی کم مصرف کنیم                         ***                         اگر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستید بهتر است از غذاهای نفاخ استفاده نکنید                         ***                         در صورت ابتلا به روده تحریک پذیر از جویدن آدامس خودداری کنید ، زیرا جویدن آدامس باعث بلعیدن مقدار زیادی هوا می شود                         ***                         خوردن زیاد حبوبات می تواند علائم روده تحریک پذیر را افزایش دهد                         ***                         اگر از سندرم روده تحریک پذیر رنج می برید ، از نوشیدن آب در بین غذا خودداری کنید                         ***                         دقت کنید کدام غذاها شما را اذیت می‏کنند ، از آنها پرهیز کنید . برای مثال خوردن بعضی محصولات لبنی مانند شیر می‏تواند ایجاد نفخ کند                         ***                         از خوردن غذاهای آبکی مانند آش یا آبگوشت بصورت پرحجم در یک وعده خودداری کنید                         ***                         فشار روحی ، اضطراب یا افسردگی منجر به تشدید علائم روده تحریک‏پذیر می‏گردند                         ***                         درمان با فیبر را امتحان کنید . بهترین راهکار این است که به تدریج در طول چندین هفته مقادیر فیبر دریافتی را در رژیم غذایی خود افزایش دهید                         ***                         مادران عزیز! شما می توانید با گنجاندن میوه  جات ، سبزیجات و غلات سبوس دار در برنامه غذایی فرزندتان ، خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را در او کاهش دهید                         ***                         مادران گرامی! افزودن روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری از مکمل  های فیبردار  به وعده  های غذایی و یا آب پرتقال فرزندتان سبب کاهش خطر ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر در او می شود                         ***
کپشن
رژیم های غذایی نادرست و استرس از عوامل تشدید سندرم روده تحریک پذیر هستنداسترس و اضطراب می‌توانند علائم روده تحریک پذیر مانند یبوست و اسهال را بدتر کنندخوردن حین رانندگی یا کار کردن عامل ایجاد روده تحریک پذیر می‌باشدتند غذا خوردن باعث می شود به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا شویم نداشتن فعالیت روزانه یکی از عوامل ایجاد روده تحریک پذیر است ازعوامل افزایش علائم سندرم روده تحریک پذیر ، عدم مصرف مایعات کافی می‌باشد فشار روحی ، اضطراب یا افسردگی منجر به تشدید علائم روده تحریک‏پذیر می‏شود خوردن زیاد حبوبات می تواند علائم روده تحریک پذیر را افزایش دهداگر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستید بهتر است از غذاهای نفاخ استفاده نکنید در صورت ابتلا به روده تحریک پذیر از جویدن آدامس خودداری کنید از نوشیدن آب در بین غذا جدا خودداری کنید با تغییر در سبک زندگی از پیشرفت روده تحریک پذیر جلوگیری کنید                                                

میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


نظرات کاربران
بدون دیدگاه اول باش.